3 věci, které od vás chtějí slyšet na pracovním pohovoru



Spousta lidí má pohovory spojené se stresem. Ačkoliv dnes firmy vystavují rekordní počet pozic, mají často problém je obsadit. Lidé totiž i přes nespokojenost raději zůstávají tam, kde jsou, protože nechtějí „bitvu“ jménem výběrové řízení podstupovat, dokud to není vyloženě nutné.

Jenže karty jsou dnes rozdané trochu jinak než před třemi nebo čtyřmi lety. Díky tomu, že nabídek neustále přibývá, se vztah personalista – uchazeč už docela narovnal. Čili už to není jen firma, která si vybírá, ale také vy, kdo zvažuje, jakému zaměstnavateli dá přednost. Doba je teď skutečně taková, že si můžete vybírat.

Co chtějí slyšet?

1. Motivace
Co vlastně chtějí personalisté slyšet? Připravte se na otřepané fráze typu jaké jsou vaše silné a slabé stránky, protože možná zazní. Co ovšem zazní téměř vždy je otázka motivace. Proč se chcete stát součástí naší společnosti? Co vás k tomu vede?

Čím získáte body: Dopředu si připravte nápady, které byste chtěli uskutečnit. Nemusíte jít úplně do hloubky, stačí šikovně nastínit, že dobře chápete, co firma od nového člověka očekává a nabídnout jí to. Tímto způsobem skvěle prodáte své znalosti a dovednosti – ukážete je na konkrétních příkladech, které budou pro personalistu krásně srozumitelné. Na co si však dejte pozor, je přemoudřelost a spasitelský komplex. Žádná firma nechce slyšet, že to dělá „úplně špatně“, ale má to štěstí, že natrefila na vás a vy ji z bryndy vytáhnete.

2. Jasná odpověď – co umíte?

Lidé někdy šperkují své životopisy k dokonalosti, ale na pohovoru pak pohoří. Nedokáží totiž jasně vysvětlit, co vlastně dělali.
„V CV máte, že jste pracoval s technologií XY. Co jste s ní konkrétně dělal?“ Třeba takhle může znít otázka personalisty nebo manažera. Nic nepůsobí hůř, než uchazeč, který začne blekotat obecné fráze a vytvářet dojem, že si danou zkušenost vlastně „tak trochu“ vymyslel.

Čím získáte body: Podívejte se znovu na své CV a na zkušenosti, které jste vypsali. Napsané to možná působí pěkně a hodně profesionálně, ale to nestačí. Ke každé zkušenosti byste měli dokázat říct alespoň pár vět. Ukažte, že dané věci znáte skutečně do hloubky.

3. Čísla a konkrétní výsledky

Ty doporučujeme vypíchnout už v životopise. Personalisty nezajímá, jakou náplň práce jste měli coby asistentka, programátor nebo obchodník – tento prostý popis kompetencí pravděpodobně velmi dobře znají. Překvapte je a napište, jakých výsledků jste dosáhli. Samozřejmě pak o nich popovídejte i na pohovoru. Ona se k nim zřejmě stejně řeč dostane sama.
Zvýšili jste obrat? Ušetřili náklady? Zvládli náročný projekt? Překonali nějaký problém? Přišli jste na nový postup? Ale také: udělali jste chybu, ze které jste se však poučili a společnost na tom nakonec vydělala? Přesně tohle jsou věci, které od vás rádo uslyší 10 z 10 personalistů.

Čím získáte body: Relevantní čísla, čísla, čísla. Ta budou za vaše úspěchy mluvit nejlépe (pokud jsou tedy kladná :-) ).

 

zdroj: jobs.cz